سوئیچ سیسکـو

_____________آشنایـی با سوئیچ های سیسکو سـری 6800  ____________

ترافیک شبکه طی چندین سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و انتظار می رود این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد. تا سال ۲۰۱۶، ۱۹ میلیارد دستگاه به شبکه های رایانه ای متصل بوده اند که در مقایسه با عدد ۱۰ میلیارد در سال ۲۰۱۱ رشد فزاینده ای را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۶ ترافیک مربوط به شبکه های IP به حدود ۱۳,۱ اگزابایت در هر ماه رسیده است. لذا شبکه ها باید بتوانند به اندازه نیازهای امروز خود و همچنین پاسخ به نیازهای کاربران در آینده از تجهیزات و زیرساخت های مناسب استفاده کنند.

سری کاتالیست ۶۸۰۰ که به لحاظ ظاهری و نوع عملکرد بسیار شبیه سری ۶۵۰۰E می باشد احتمالا در آینده ای نچندان دور از طرف سیسکو بعنوان جایگزین آن سری معرفی گردد. ماژولار بودن ، افزایش ظرفیت پهنای باند ، تنوع لاین کارتها ، بهره مندی از SUP بسیار قدرتمند و همچنین طراحی برای دستیابی به Cisco DNA از ویژگی های بارز این سری بشمار می رود.

این سری از چهار مدل ۶۸۸۰-X ، ۶۸۴۰-X ، ۶۸۰۷-XL ، ۶۸۰۰ia تشکیل شده که هر کدام از آنها دارای ویژگی ها و مختصات خاص خود می باشد.

مدل ۶۸۸۰-X :

مهمترین ویژگی ها :

 ۴slots, ۲ RU

۲۴, ۴۰ x ۱۰ G SFP/SFP+ and ۲x۴۰G QSFP

Slot capacity ۸۰ – ۲۴۰ Gb/s

Switching capacity up to ۱,۹۲ Tb/s (VSS)

مدل ۶۸۰۷-XL :

مهمترین ویژگی ها :

۵ module slots, ۲ SUP slots ۱۰ RU

Slot capacity of up to ۸۸۰ Gb per slot

Switching capacity up to ۱۱,۴ Tb/s

Supports ASA, NAM-۳, and WiSM۲

مدل ۶۸۰۰ia :

مهمترین ویژگی ها :

·  ۱ Slot, ۱ RU

·  ۴۸ ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ E ports

·  PoE/PoE+

·  (Stackable (۳x

مدل ۶۸۰۷-XL توانایی گذردهی ۱۱,۴ ترابیت پهنای باند و هم چنین پشتیبانی از لاین کارتهایی با پهنای باند ۴۴۰ گیگ بر ثانیه  در حالت Stand Alone را دارد که در صورت استفاده از VSS  ظرفیت عبور پهنای باند این سوییچ به دو برابر یعنی ۲۲,۸ ترابیت در ثانیه خواهد رسید.

پشتیبانی از SUP قدرتمند ۶T و همچنین پشتیبانی از SUP۲T بمنظور حفظ سرمایه های سازمان و صرفه جویی در هزینه ها ، پشتیبانی از اینترفیس های ۴۰G و ۱۰G در تعداد بالا نیز از دیگر ویژگی های قابل اشاره در این سوییچ می باشد.

از این مدل بیشتر در لایه های Core   و یا Dist شبکه های Campus استفاده میشود.

نکته جالب این سری در مقایسه با مدل ۶۵۰۶-E این است که با وجود اینکه هر دو ۱۰ یونیت از فضای رک را اشغال می نمایند اما در سری ۶۸۰۷-XL  امکان استفاده از تعداد بیشتر اسلات ها میسر شده است .با توجه به اینکه این شاسی از بیشتر لاین کارت های سری ۶۵۰۰-E پشتیبانی میکند در زمان مهاجرت حداقل هزینه برای بروز کردن سیستم مورد استفاده قرار میگیرد.